4 sep. 2016

Glutenfri blåbärspaj i raketfart

Jag gillar när saker och ting inte tar så förbaskat lång tid. Därför var mammas smulpaj helt perfekt för mig. När jag var och hälsade på i Karlstad för några veckor sedan hade mamma gjort en glutenfri äppelpaj som var jättegod - och jag som inte ens brukar tycka om bakverk med äpple i. Snodde receptet och i fredags bakade jag blåbärspaj här hemma.

Den var jättegod och perfekt som efterrätt! Pojkvännen gjorde också tummen upp!

Du behöver:

2 dl potatismjöl
1 dl strösocker
Ett paket frysta blåbär
En msk vaniljpulver
Smör

Gör såhär:

Börja med att tina blåbären, jag la fram mina någon dag innan och för att göra pajen mindre rinnig och lös hällde jag ur själva blåbärssaften innan baket. Blanda socker och potatismjöl i en bunke, sedan i med vaniljpulver. Sätt ugnen på 175 °C och häll i blåbären i en smord pajform. Över bären häller du mjölblandningen och sedan hyvlar du på smör med hjälp av en osthyvel - ett lager så det liksom täcker. In i ugnen med pajen i ca 30 min i mitten och sedan låt stå. Vaniljvisp är ett måste till denna, gärna en kopp kaffe också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar