7 feb. 2016

LCHF-bröd

Under min första månad med den här kosten blev det mycket ägg, bacon och kvarg till frukost, som ni förstår tröttnar man ganska lätt på detta och jag tyckte det blev svårt att få fram en bra och god frukost, som man även kunde hålla sig på ett tag. Jag åt någon gång en vanlig maträtt men det kändes inte rätt, jag ville ju ha riktig frukost - jag älskar frukost!

Fick i alla fall för ungefär en månad sen ett recept av en gammal vän på ett LCHF-bröd. Det är superenkelt att göra och tar inte alls lång tid. Det här brödet gör jag numera flera gånger i veckan och det är så skönt att ha någonting att kunna ta med sig till skolan, eller till och med kunna äta på tåget dit. Bra också att ha om man skulle bli akut hungrig.

Du behöver:

3 ägg
1 msk fiberhusk
1 tsk bakpulver
3-4 dl riven ost
Oregano

Gör såhär:

Blanda ihop alla ingredienserna och sätt ugnen på 200 °C. Ta fram en plåt och bakplåtspapper. Klicka sedan ut inte allt för stora runda bitar av det obakade brödet på plåten och krydda lite med oregano. Jag brukar få ungefär sex stycken brödbitar av en sån här sats, och då de går ut händer det ofta att jag gör mer än en sats. Sen in i ugnen när den är varm, i cirka 10 minuter, eller tills de fått fin färg. Sen är det bara att njuta med massa gott pålägg och massa smör!

1 kommentar:

  1. Blir frullesugen igen fast det är eftermiddag!
    Ser gött ut!
    Tjingeling!

    SvaraRadera